نقد عده ای نسبت به هنر عالمانه نیست
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۶۵۳۸۸
کارگردان فیلم اشنوگل گفت: عده ای نسبت به حوزه فرهنگ و هنر گله و شکایت دارند اما نقد عالمانه ندارند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، مستند ساز خراسانی که در زمان پرتلاطم دهه شصت به دنیا آمد اکنون در حوزه فرهنگی خراسان رضوی شهرت بسیاری پیدا کرده است و تا به امروز هم بیشتر در حوزه دفاع مقدس فعالیت هنری داشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هادی حاجتمند اینبار داستان متفاوتی از شهدای غواص عملیات کربلای4 را در فیلم سینمایی اشنوگل کارگردانی کرده است که اکران عمومی فیلمش از اول آذر ماه در سراسر کشور اغاز شده و تاکون نیز استقابل خوبی از آن شده است.
مرآت شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می کند:
مرآت- با توجه به پیشرفت کار هنری در تهران، چرا حوزه فعالیت هنری تان را به خراسان رضوی معطوف کرده اید؟
من بهترین شرایط کاری را در تهران داشتم ولی ترجیح دادم بعد از کسب تجربه و دانش لازم به مشهد برگردم. این مسئله باعث شد با غواص های مشهدی آشنا شوم و ایده ابتدایی فیلم را از آن ها وام بگیرم. روزی که فیلم نامه را تمام کردم، قبل از سفر به تهران، به حرم امام رضا(ع) رفتم و به حضرت گفتم آقا خودت این راه را بیمه کن. اعتقاد دارم اسپانسر اصلی من آقا بود. به همین علت تمرکز اصلی خودم برای تبلیغ و نمایش فیلم را به خراسان رضوی معطوف کردم
مرآت- باتوجه به پخش نادرست فیلم و تبلیغات محدود اشنوگل، چطور برخلاف انتظار مدیران فرهنگی توانستید به سانس فوق العاده اکران برسید؟
متاسفانه در سینمای ما تصمیم گیرندگان اصلی این حوزه، پخش کنندگان هستند. پخش کنندگان بزرگ به بهانه فروخته نشدن فیلم های دفاع مقدس، تبلیغ و پخش فیلم اشنوگل را قبول نکردند. روزهای ابتدایی اکران اشنوگل، به عنوان منتقد در سالن سینما حاضر شدم و فهمیدم که بعد از اتمام فیلم، مردم راضی از سالن خارج می شوند و با انتقادهای خودم نسبت به فیلم، مخالفت می کردند. البته به کمک شورای شهر مشهد توانستیم بیلبوردهای حاشیه شهر را برای تبلیغ بگیریم. سپس وام گرفتیم و خودمان تبلیغات مردمی اشنوگل را آغاز کردیم، در محله های مختلف مشهد پوسترهای فیلم را نصب می کردیم، با علی سلیمانی به کافی شاپ ها و تئاتر ها می رفتیم و مردم را به دیدن اشنوگل دعوت می کردیم. شرایط به گونه ای تغییر کرد که اشنوگل در مشهد به سانس فوق العاده 12 شب رسید و درطول یک هفته برخلاف انتظار مدیران فرهنگی، 80 میلیون تومان فروخت. با توجه به ایجاد این شرایط، بعد از گذشت یک هفته از اکران عمومی، تهران برای اشنوگل افتتاحیه گرفت و چون این کار را نفاق می دانستم، به نشانه اعتراض در این مراسم شرکت نکردم.
مرآت- کوتاهی مدیران فرهنگی را به بهانه های سیاسی می توان توجیه کرد. وظیفه مردم بسیجی و حزب اللهی در این خصوص چیست؟
من از کسی توقعی ندارم، نه از مدیران فرهنگی و نه از حزب اللهی ها. قوانین خاصی سینما دارد که شرایط را این گونه کرده است. البته با توجه به تبلیغات مردمی که داشتیم درخواست های اکران و کمپین های حمایت از اشنوگل انقدر زیاد شده است که الان می گویم کاش بتوانم دو روز در هوای مشهد نفس بکشم. درخصوص کم کاری بعضی از حزب اللهی ها، باید بگویم حتی نمی دانند این فیلم اکران شده است. انقدر سیاست زده شده ایم که در خصوص هنر فقط یه عده گله و شکایت می کنند و نقد عالمانه ندارند. من با بچه های حزب الله لبنان از نزدیک ارتباط داشتم در بسیاری از حوزه ها بینش و آگاهی ای دارند که مردم حزب اللهی ما ندارند. متاسفانه وقت کمی را برای مطالعه اختصاص می دهیم. به طور مثال فقط می گوییم کتاب های صادق هدایت بد است اما دلیلش را نمی دانیم.
مرآت- باتوجه به بی مهری های صورت گرفته به حوزه دفاع مقدس باز هم تصمیم دارید در این زمینه فعالیت کنید؟
من از کودکی در محیطی بودم که این گونه تربیت شده ام و فکر می کنم راه دیگری وجود ندارد و حیات زندگی ام را جدای از زندگی حرفه ای ام نمی دانم. نظر شخصی ام این است که بهشت درهای مختلفی دارد اما باب هنر وجود ندارد، پس هنر ما طوری باید باشد که بتوانیم به بهانه ی آن، از یکی از درهای بهشت وارد شویم. من دارم روی پروژه نفوذ فکر می کنم، اینکه دشمن به ناموس انقلاب در حال تجاوز است. این گونه مسائل دغدغه من است و در این زمینه سعی خودم را می کنم و به اندازه توانم زحمت می کشم.
مرآت- به نظر شما چرا قهرمان های واقعی ما در زیر خاک مدفونند اما آمریکا با وجود جنگ های تجاوزکارانه اش در زمینه قهرمان سازی موفق بوده است؟
اگر عینک دگراندیشی بزنیم قطعا قهرمان ما به ضد قهرمان تبدیل می شود. حتی همان حاج کاظم آژانس شیشه ای هم ضد قهرمان می شود. من چندین سال در دانشگاه هنر روایت فتح تدریس کردم و کتاب های شهید آوینی را خواندم و به این نتیجه رسیدم روایت فتح داستان فتح قلب ها بود نه فتح جنگ. قصه آدم هایی که قلب شان توسط امام فتح شده بود. آدم های روزمره زندگی، که بعدها قهرمان دفاع مقدس شدند. یکی از مشکلاتی که وجود دارد فاصله گرفتن حوزه سینمایی دفاع مقدس از ادبیات مکتوب آن است. من گرفتار اصل یک قصه واقعی نیستم اما به آدم های اطرافم دقت می کنم و شخصیت های داستانم را بر مبنای آن ها تنظیم می کنم تا نمود واقعی پیدا کنند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۵۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزئیات مست عشق؛ مولانا و شمس در پرده سینما
این فیلم روایتگر بخشی از داستان زندگی مولانا و شمس تبریزی است. قبل از خرید بلیت مست عشق، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید؛ زیرا در این مطلب قصد داریم شما علاقهمندان را با بیوگرافی بازیگران ایرانی و ترکیهای فیلم جذاب مست عشق آشنا کنیم.
مست عشق، اولین محصول مشترک ایران و ترکیهاین فیلم به کارگردانی حسن فتحی، چهرهای نامآشنا در عرصه سینما و تلویزیون ایران و با بازی شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در نقشهای مولانا و شمس، تجربهای از تماشای یک فیلم سینمایی ناب و معنوی را به مخاطبان خود هدیه میدهد. این فیلم که محصول مشترک ایران و ترکیه است، در دورانی حساس از زندگی مولانا (زمانیکه او تحتتأثیر تعالیم شمس متحول شده) رخ میدهد.
مست عشق، بهدنبال بازنمایی این تحول عمیق و واکاوی ابعاد مختلف رابطه مولانا و شمس است. با خرید بلیت مست عشق، خواهید توانست به تماشای این بازنمایی بنشینید و از آن لذت ببرید. اما مست عشق، صرفاً به روایت یک داستان عاشقانه یا تاریخی بسنده نمیکند؛ بلکه تلاش دارد تا مخاطب را در سفری روحانی همراه کرده و به درک عمیقتری از مفاهیمی چون: عشق، عرفان و خودشناسی رهنمون سازد.
بیشک با خرید بلیت فیلم مست عشق، شاهد یکی از بهترین فیلمهای سینمای ایران خواهید بود. فیلمی که با پرداختن به داستانی پرمخاطب و عمیق و بهرهمندی از عوامل حرفهای، امیدوار است تا گامی درجهت ارتقای سطح سینمای ایران بردارد و نام خود را درمیان آثار ماندگار سینما، ثبت کند. موسیقی فیلم هم که توسط همایون شجریان و سهراب پورناظری، دو هنرمند برجسته کشورمان ساخته شده است، بهزیبایی، حالوهوای فیلم را به مخاطب القا و او را غرق در فضای معنوی و عرفانی آن خواهد کرد. انتظار میرفت که این فیلم، در نوروز 1403 بهروی پرده سینماها برود و تماشاگرانی را به ضیافتی روحانی دعوت کند؛ اما اینگونه پیش نرفت و خرید بلیط فیلم مست عشق به تعویق افتاد.
نظر منتقدان برای مست عشقمست عشق، ازسوی منتقدان مورداستقبال قرار گرفت. بسیاری از آنها، بازی بازیگران فیلم مست عشق را ستوده و کارگردانی حسن فتحی را تحسین کردهاند. برخی دیگر از منتقدان، به طولانی بودن فیلم و برخی از ضعفهای فیلمنامه ایراداتی گرفتهاند؛ اما درمجموع مست عشق، اثری فاخر و ارزشمند است که تماشای آن بهتمام دوستداران فرهنگ، هنر، ادبیات و عرفان توصیه میشود. اگر به فیلمهای درام تاریخی و عاشقانه علاقه دارید، تماشای مست عشق را به شما توصیه میکنیم.
زمان اکران فیلم مست عشقخیلی از افراد برای خرید بلیط فیلم مست عشق، بهدنبال زمان اکران آن هستند. این فیلم سینمایی که قرار بود از چهارشنبه 29 فروردین اکران خود را آغاز کند، به 5 اردیبهشت، موکول شد. علت تأخیر در زمان اکران فیلم مست عشق در ابتدا مشخص نبود و گمانهزنیهایی درمورد حواشی پیشآمده یا سختگیریهای سازمان سینمایی مطرح شده بود؛ اما با پیگیریهای انجامشده، علی سرتیپی پخشکننده فیلم، اعلام کرد که مشکل هیچ یک از این موارد نبوده و تأخیر در اکران بهدلیل مشکلات فنی رخ داده است. بنابراین، تماشاگران از 5 اردیبهشت، با خرید بلیت فیلم مست عشق به تماشای آن، در سینماهای سراسر کشور نشستهاند.
سخن پایانیدر این مقاله، شما را با جذابترین و تماشاییترین فیلم سال آشنا کردیم. حال میتوانید با خرید بلیط فیلم مست عشق ازطریق سینماتیکت، شاهد اکران آن در سینماهای شهر خود باشید. بیشک، با داشتن این وبسایت به دنیای سرگرمی، هنر، اخبار و حواشی سینمای ایران نزدیکتر خواهید شد.
کد خبر 848693